środa, 16 października 2013

moja mnemotechnika

#zapamiętywanie;
#Antyk;
#Średniowiecze;
#Odrodzenie;
#Barok;
#Oświecenie;
#Romantyzm;
#Pozytywizm;
#Młoda Polska;

Do zapamiętania są epoki literackie, więc patrzysz na pokój (fotka) i zapamiętujesz: Antyk - biała ściana jak w antycznych/starożytnych budowlach; Średniowiecze - średniej wielkości siermiężna ława pod ścianą; Odrodzenie - O! rodzinny portret nad ławą; Barok - barowe kubki nad portetem; Oświecenie - oświeca barowe kubki żarówka; Romantyzm - ramka sielskiego obrazka jest oświetlona; Pozytywizm - poZytywne prZesłanie JeZusa na obrazie; Młoda Polska - biało-czerwony obrus pod obrazem Ostatniej Wieczerzy.
Pamiętasz już? Ta mnemotechnika nazywana jest metodą pałacu pamięci lub rzymskiego pokoju. Do mnie niestety nigdy jakoś nie przemawiała. Może dlatego, że zawsze lubiłam pokoje o ascetycznym wystroju, więc nie bardzo było o co zahaczyć słowa do zapamiętania. Akronimy też nie bardzo do mnie przemawiały, bo weźże i zapamiętaj takie AŚOBORP. Ja nie potrafię. Naprawdę, wielokrotnie podążałam tropem guru treningów pamięci. Zwykle spadałam z wytyczonej ścieżki, prawdopodobnie przez niewyćwiczoną koncentrację. Zamiast bowiem koncentrować się na poleceniach guru, zaczynałam rozmyślać np. jak będzie guru w liczbie mnogiej?
Moim sposobem na zapamiętywanie jest układanie słów w historyjki, najlepiej śmieszne lub straszne. Weźże jednak i naucz się zasad wiary, znaków drogowych lub tablicy Mendelejewa albo 4000 tysięcy słów angielskich na maturę, układając je w historyjki! W czasach przedsmartfonowych wymyśliłam (:TAK! JA!;) system kongenialny systemowi Leitnera. A w każdym razie tańszy - bez naukowej oraz drewnianej czy plastykowej obudowy. Otóż wystarczyło pociąć np. mały katechizm na małe karteczki i włożyć je do kieszeni. Potem zamiast nudzić się na przystanku autobusowym - wystarczyło wyjmować kolejne fiszki, czytać i przekładać do innej kieszeni. Teraz nawet nie trzeba ciąć papieru - tysiące słów i obrazków mieści się w telefonie. 
ps.
możesz przekonać się otwierając zestaw Religia
eRepetitio

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz