środa, 31 lipca 2019

skarpety sztukmistrza

Opowiem Wam o Kyle'u z Kalifornii. Nagrałam go, gdy śpiewał w kafejce przy Placu Teatralnym, a nad placem po linach rozpiętych między dachami chodzili
sztukmistrze
linoskoczki
niepewnie szli
pochyleni
drogą donikąd
nad przepaścią
tak jak po fali

Próbowałam Kyle'a oznaczyć nazwą zespołu Fish out of Water, z którym objechał Amerykę i Australię. Zagapiłam się jednak na jego skarpetki z portretem rapera, który zmarł w wieku 25 lat na skutek odniesionych ran, sześć dni po strzelaninie... Nie wiem, czy Tupac Shakur zmarł w wojnie gangów, czy wojnie artystów, ale – czy powinnam wiedzieć?
W wydanej w milionach egzemplarzy książce, noblista Singer przekonuje, że nieodzowne jest stawianie sobie pytań, nawet jeśli nie ma na nie poprawnej odpowiedzi. Powinnam? A czy te nieprzebrane tłumy, przechadzające się pod spacerującymi między dachami linoskoczkami, wiedzą kim był Jasza Mazur – „Sztukmistrz z Lublina”? Czy ta opowieść mogłaby zaciekawić amerykańskich chłopców? Kogo obchodzi utalentowany artysta, którego życie osobiste zabiło jego sztukę? Żył szybko umarł młodo...
A sztuka po to jest -- by… zarabiała. Sztuka po to jest, by turystów przyciągała. Każda sztuka jest dobra, by kasę miasta wzbogacała. Nawet prezydent Lublina wrzucił do sieci swój portret w skarpetkach nie do pary! Do garnituru! Phi, jakieś lanserskie wzory szachownic. No to się biuro promocji wysiliło. Doprawdy © © © © © © Gdyby zrobiło skarpetki ze sztukmistrzem z Lublina – to by było coś, czym można by ekscytować, na czym można byłoby zarabiać © © © © © ©

15 komentarzy:

  1. Słyszałam o tym wydarzeniu - festiwal sztukmistrzów jest coraz bardziej reklamowany, ale kim był Jasza Mazur doprawdy nie wiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie słyszałam wcześniej o tym festiwalu.

      Usuń
    2. zawsze mnie dziwi [żart] jak to możliwe, że świat nie zna naszego "Sztukmistrza z Lublina" i naszego Noblisty z Biłgoraja ;)

      Usuń
  2. 2Pac zginął przez wojnę gangów :) dzięki temu, że nie żyje już zawsze będzie dla nas nieśmiertelny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu [jak to możliwe ;) że świat nie zna tej doskonałej imprezy] prezentowała kiedyś dokument o 2Pacu. Jednak nie bardzo pamiętam, ale wydaje mi się, że świat kultury był przedstawiony, jako nieco gangsterski

      Usuń
  3. Nie słyszałam wcześniej o tym festiwalu. Fakt, niestety dziś sztuka to po prostu metoda na zarobek :P A ja lubię skarpetki ze zwierzakami ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. muszę pójść do jakiegoś sklepu skarpetkowego i oglądać wzory :) do tej pory myślałam, że tylko Tshirty służą deklaracjom estetycznym i ideologicznym

      Usuń
  4. Nie słyszałam o tym festiwalu ciekawe wydarzenie

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi ciekawie...nigdy wcześniej nie słuszałam o tym festiwalu...

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie słyszałem o tym Festiwalu,
    a chyba warto się zainteresować :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dobrze czasami przypomnieć sobie, że nie jest się w pępku świata :)
      Przy tłumach przelewających się przez miasto - można nabrać przekonania (jak widać złudnego) że cały świat przybył :)
      Kocie - Couchsurfing czeka

      Usuń
  7. Nie słyszałam o tym festiwalu, ale poczytam coś więcej. :-) Ciekawe wydarzenie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wyzwolić umarły świat po to, by raz jeszcze przeżyć życie - na pewno chciałabym w części tamten świat ożywić, choć na chwilę, tak jak Jasza Mazur. Mimo, że festiwal organizowany jest o 2008 roku, teraz jako Carnaval Sztukmistrzów, to niestety pora wakacyjna nie zawsze pozwala mi na uczestnictwo. To wg mnie świetna impreza. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dla zainteresowanych Kalendarium wydarzenia:
      1. edycja Festiwalu Sztukmistrzów: 20–22 czerwca 2008
      2. edycja Festiwalu Sztukmistrzów: 31 lipca – 2 sierpnia 2009
      1. edycja Carnavalu Sztuk-Mistrzów: 19–22 sierpnia 2010
      2. edycja Carnavalu Sztuk-Mistrzów: 28–31 lipca 2011[5][6]
      3. edycja Carnavalu Sztuk-Mistrzów: 28 lipca – 5 sierpnia 2012
      4. edycja Carnavalu Sztuk-Mistrzów: 8–11 sierpnia 2013
      5. edycja Carnavalu Sztuk-Mistrzów: 24–27 lipca 2014
      6. edycja Carnavalu Sztukmistrzów: 23–26 lipca 2015
      7. edycja Carnavalu Sztukmistrzów: 28-31 lipca 2016
      8. edycja Carnavalu Sztukmistrzów: 27-30 lipca 2017
      9. edycja Carnavalu Sztukmistrzów: 26-29 lipca 2018
      10.edycja Carnavalu Sztukmistrzów: 25-28 lipca 2019 (źródło Wikipedia)

      Usuń
    2. to jeszcze chciałabym dodać, że mamy jeszcze bardziej niszowy i jeszcze bardziej ... odjazdowy festiwal "Śladami Singera" http://teatrnn.pl/kalendarium/node/2808
      pozdrawiam

      Usuń