wtorek, 17 listopada 2020

na początku są słowa

Lubelska gwiazdka okazała się beneficjentką hojnych dotacji rządu. W mediach, nie tylko lubelskich, wywołało to

bilboard w Lublinie przy al. Warszawskiej

wzrusz 
oburz 
wkurw
spontan
inba
boomer
nieogar
szur

Nie wiem, czy w Waszych „internetach” też zauważyliście trend do skracania? I czy potraficie to jakoś sensownie wyjaśnić? Czemu lepsze jest elo! - zamiast hello; spontan – zamiast spontaniczne; rewelka – zamiast rewelacyjnie? Nagminnie skracane są nazwy miejscowości: Wawa, Wrocek, Krak. Lublin jest skracany do Lbn. Dlaczego tak jest?
Jak mówił mój ulubiony filozof „granice naszego języka, są granicami naszego świata”. Zatem rewolucja/ewolucja w języku, byłaby odzwierciedleniem rewolucji naszej rzeczywistości. Czy „wkurw” na rozdawnictwo w kulturze jest uzasadniony? Chodzi mi o emocje – nie określenie. Te emocje, które wyprowadziły na ulice protestujących z hasłami na tekturach. Ludzie z tekturą wystąpili przeciw ludziom ze styropianu... Na tekturze pisali słowo, pochodzące od staropolskiego określenia starego człowieka. Tak, tak - nawet dziś używa się określenia: pierdoła
Czy to narusza troskliwie piętrzone zasady, strąca ze szczytu morał? Czy to jest naganne? Czy jest równie naganne, jak algorytm ustawiony przez władzę tak, aby wspierał kicz? Muzykę biesiadną wyceniał wyżej niż klasyczną? Bo podobno lubelska piosenkarka została przez rząd wyceniona wyżej niż lubelska filharmonia?

11 komentarzy:

  1. Mieszkam w Lublinie i to nawet w pobliżu al. Warszawskiej, a bilbordu nie widziałam jeszcze, nie wiem jak to się stało. Jeżeli chodzi o skracanie form w języku pisanym, to mnie to dosyć mocno irytuje, zawsze chce mi się śmiać z tego, co ludzie skracający wyrazy robią z zaoszczędzonym czasem.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przed kościołem pallotynów,jak się jedzie od Wwy😉

      Usuń
  2. Tak, skracanie da się zauważyć wszędzie już i nie wiem czemu tak jest. Młodzi piszą skrótami

    OdpowiedzUsuń
  3. Takie czasy, młodzież skraca, a więc żeby być młodym też trzeba skracać :-))

    OdpowiedzUsuń
  4. Czasami zastanawiam się z czego to wynika. W moim przypadku chcę zaoszczedzić na czasie

    rilseeee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio to chyba już nic mnie nie zadziwii. Aktualnie wszystko może się stać

    OdpowiedzUsuń
  6. Skroty,ktore podalas to jrszcze nic. Mnie najbardziej draznia skroty bezsensowne totalnie jak 'cb' zamiast 'ciebie' gdyby to jeszzcze bylo slowo na 13 liter to rozumiem,ale bez przesady.

    OdpowiedzUsuń